25 novembre 2015
La tradició ben entesa explicada per Carles Dénia

Darrere les paraules de Vicent Torrent s’amagava el gran debat que dividix els folkloristes des de fa decennis. Què és la tradició ben entesa i la mal entesa? En la primera cançó del disc, “La tradició mal entesa”, Carles ens dóna la seua percepció del problema: “La tradició mal entesa, el nostre cant dilapida, i en virtut de la puresa, acaba matant-lo en vida, d’avorriment i tristesa.” Dit amb altres paraules, endavant les atxes amb la mescla i remescla del folklore, no li posem barreres al camp. No serà ell qui protestarà si després el mescleu amb dubstep o amb rock’n’roll (de fet Els Mox ja li ho van fer). A pesar de tal preludi, en L’home insomne no hi ha cap demolició dels palos – Al Tall en deien vares – del so tradicional valencià. Però eixe preludi a Dénia li servix per no haver de justificar-se a cada estrofa nova que ell ha afegit, ni haver d’aparèixer en escena amb el vestit provincial i sobretot, li dóna la llibertat de cantar el que vol per el que vol. Quin sentit tindria que un pixaví de la Gandia de 2015, per fidelitat fidelíssima a la tradició, cantés sobre els fets locals de l’Atzaneta del Maestrat de 1920 perquè així ho havia recuperat d’un vell enregistrament? Cap. Aleshores ell, prenent l’estil de les “Albaes del Maestrat”, canta a unes altres coses, però ves per on, ens diu que “Encara que el cant d’un poble no està escrit en un paper, sempre hi ha qui vol ser l’amo, del corral o del carrer.” De la mateixa manera que al 2015 ja no hem d’anar cantant sobre les xiques fadrines del carrer de Baix que estan bones per casar. El ritme, les melodies, les entonacions i les intencions romandran però els corrals, els pobles i les societats caminen i han de seguir fent-ho.

Seguidilles, jotes, fandangos, boleros, l’u, l’u i el dos, l’u i el dotze, riberenques, malaguenyes i peteneres, es succeeixen en el disc, tot un repertori extret de la música popular intercalat de melodies i lletres aportacions pròpies de Carles Dénia que a voltes ens il·lustra en com n’estem de prop del flamenc dins del repertori tradicional valencià. Els temes també permeten un viatge de les variacions del cant d’estil per la geografia valenciana, des del Maestrat fins El Rebolledo a l’Alacantí, però ep! no s’ho prengueu com un disc-estudi etnogràfic, no és una tesi doctoral sobre el cant d’estil, és un treball manufacturat per Carles Dénia i els seus companys de La Nova Rimaire. Ah, clar, i em deixava el més important, Carles té una veu feta a posta per a la seua lectura del cant d’estil. Potser hauria d’haver començat pel final.
Fotografia de Carles Dénia extreta de la seua pàgina web.
Més notícies
emac arriba al seu 10é aniversari
10 febrer 2025
El Festivern anuncia el seu cartell per dies per al 20é aniversari
24 desembre 2024
El festival Nòdul torna a la Vall del Xúquer
26 setembre 2024