Dani Monfort col¬∑labora al podcast dels Viatges de Carlos Carlos sobre m√ļsica tropical

El¬†programa de r√†dio i podcast cultural dirigit pel comunicador¬†Carlos Ripoll√©s, Els Viatges de Carlos Carlos, va comptar amb la intervenci√≥ d’un dels col¬∑laboradors de la Revista Tresdeu: Daniel Monfort. El castellonenc afincat a Orleans (Fran√ßa) √©s enginyer ge√≤leg de professi√≥¬†i s’encarrega d’escriure les cr√≠tiques musicals, les quals es poden llegir cada divendres en la secci√≥ de la Tresdeu a Urban, Freq√ľ√®ncies, un¬†suplement del Levante-EMV. Paral¬∑lelament, Dani Monfort¬†dirigeix un programa de r√†dio, Fans de Paxanga, en la Radio Arcenciel d’Orleans.

El podcast en el qual ha col¬∑laborat √©s una proposta de viatge musical a l’altra banda del toll Atl√†ntic. L’hora llarga que dura el programa fa assabentar l’oient que Dani Monfort √©s un pou de saviesa pel que fa als coneixements musicals.



Dani Monfort tra√ßa un viatge a les Antilles, per√≤ no un viatge fuga√ß i quasi imperceptible t√≠pic d’una societat l√≠quida, sin√≥ un viatge llarg i feixuc. Pren el vaixell des del port de Barcelona: “et d√≥na temps a adonar-te’n que est√†s viatjant a un altre lloc, no com a un avi√≥“. Inicia el viatge a Cuba i apunta que un dels possibles or√≠gens de la rumba catalana √©s precisament la connexi√≥ mar√≠tima entre la capital catalana i Cuba: “un dels possibles or√≠gens de la rumba catalana fou que gitanos (comerciants t√®xtils) anaren a Cuba i portaren ritmes d’all√†“.

A ritme de mambo, ens presenta la m√ļsica cubana sorgida en part del Buenavista Social Club. Hi menciona m√ļsics com Celia Cruz o Chucho Vald√©s. Fins i tot, cita¬†un grup que els darrers estius han sonat, i molt, als nostres transistors: Gente de Zona. La formaci√≥ de hip hop cub√† √©s hereu dels sons cubans¬†i una hibridaci√≥ amb el jazz.

Agafem un cotxe d’eixos vells de La Habana, i marxem cap a Santiago de Cuba. I d’ac√≠ agafem un vaixell fins a Hait√≠“, apunta Dani Monfort. En Hait√≠ presenta la m√ļsica t√≠pica haitiana: la kompa i fa sonar al m√ļsic Nemours Jean Baptiste. I des d’Hait√≠, es mou cap a la¬†bachata¬†i el merengue¬†de Santo Domingo (Rep√ļblica Domnicana), patrimoni immaterial de la UNESCO. I sona Noro Morales.

De la Rep√ļblica Dominicana agafa rumb a Puerto Rico, pseudoestat dels Estats Units: “la naci√≥ de la salsa“, diu Monfort. Per aix√≤ ens recomana la veu flamenca de Diego El Cigala al disc¬†Indestructible¬†(2016), un treball recent que homenatja, entre altres ritmes, la salsa. Un aut√®ntic intercanvi cultural fet disc.



I de rebot, sorgeix una petita cr√≠tica:¬†“nom√©s tendim a orientar-nos a la m√ļsica indie, d’inspiraci√≥ anglosaxona. La m√ļsica no √©s una cosa que es fa nom√©s a Nova York o a Boston, de la qual ens inspirem“, afirma Dani Monfort.

Carlos i Dani acaben el viatge a la Martinica, antigues col√≤nies franceses. A “una horeta d’avi√≥” de ¬†la Rep√ļblica Dominicana. M√©s enll√† de la visi√≥ de parad√≠s fiscal d’estes illes, Dani Monfort extrau la part art√≠stica. “Hi trobarem ritmes francesos mesclats amb ritmes africans que portaren els esclaus“, amb ritmes com la¬†biguine. I finalitza amb els ritmes d’una altra illa:¬†“All√≤ que el reggae i l’ska √©s a Jamaica, el¬†calipso √©s a Trinitat i Tobago“, afirma Monfort.

Carregats d’experi√®ncies i nous coneixements, Carlos i Dani tornen carregats de vinils. Agafen un altre vaixell de tornada, de la capital de Trinitat i Tobago, Port-of-Spain, cap al port de Val√®ncia. I del port de Val√®ncia, a quatre rodes per la pista de Silla fins a Alc√†sser.

M√ļsics com Manu Chao i Fermin Muguruza prenen, en part, bases¬†de la m√ļsica gestada a les Antilles. Sva-ters, grup d’Alc√†sser, √©s la proposta de comiat de Dani Monfort. La banda valenciana √©s tamb√© un exemple de l’intercanvi cultural sense barreres de la m√ļsica global i local.



L'altaveu.cat utilitza cookies (galetes) per oferir-te una millor experi√®ncia. Clicant "Accepto", consenteixes l'√ļs de galetes al teu dispositiu tal i com descrivim a la nostra pol√≠tica de cookies.